حضرت شعيب (ع)، اُسوه جهادگران اقتصادي
حضرت شعيب (ع)، اُسوه جهادگران اقتصادي
حضرت شعيب (ع)، اُسوه جهادگران اقتصادي
نويسنده: حجه الاسلام سيّد محمّدرضا علاء الدين (1)
چکيده:
حضرت شعيب (ع) با گفتاري نرم و دلپذير و با اقناع انديشه ها و فعال نمودن عقل ها و با يادآوري و تذکر نعمت ها و فضل بي کران الهي نور هدايت را به فطرت و باطن مردم رسانده و با دعوت اصلاح گرانه به نهي از منکرات اقتصادي همچون تقلب و غش در معامله، ادا نکردن حق پيمانه و ترازو و کم فروشي و زيان رساندن به ديگران نموده است و مردم را از کج روي هاي اقتصادي باز داشته است. اين مقاله به معرفي حضرت شعيب به عنوان يک جهادگر اقتصادي و عملکرد ايشان در اين خصوص پرداخته است.
کليد واژه ها:
حضرت شعيب (ع):
در تفسير الميزان آمده است که أيکه نام بيشه اي در نزديکي شهر مدين بوده است و طايفه اي در آن سکونت داشتند. اين طايفه غير از اهل مدين هستند و حضرت شعيب (ع) براي هدايت آنان نيز مبعوث شد. قوم أيکه با شعيب بيگانه بودند. (طباطبائي، 1363، ج9، ص 212) از آنچه در قرآن و روايات آمده است متوجه مي شويم که حضرت شعيب با هر دو قوم أيکه و مدين روبرو مي شد. و آنها را از کم فروشي نهي مي فرمود و به کامل کردن پيمانه و وزن کردن با ترازوي درست امر مي نمود.
در قرآن آياتي درباره اصحاب أيکه، شبيه آنچه در مورد اهل مدين ذکر شد، آمده است. چنان که خداوند در سوره شعراء مي فرمايد: "اصحاب أيکه پيغمبران را تکذيب کردند. هنگامي که شعيب به آنان گفت: "چرا نمي ترسيد که من فرستاده اميني (براي شما) هستم. پس از خدا بترسيد و پيروي ام کنيد. من از شما براي پيغمبري مزدي نمي خواهم که مزد من جز به عهده پروردگار جهانيان نيست."
(شعراء / 26/ 176 تا 181) در ادامه ي اين آيات آمده است: "پيمانه را تمام دهيد و از کم فروشان نباشيد. به ترازوي درست وزن کنيد و چيزهاي مردم را کم ندهيد و در زمين براي فساد کوشش نکنيد."
(شعراء / 26/ 182 تا 184) از تشابه گفتمان تبليغي حضرت شعيب (ع) به قوم أيکه و اهل مدين عده اي استنباط کردند که اهل مدين و اصحاب أيکه يک قوم بوده اند. در مقابل عده اي هم مي گويند: (اينها دو گروه اند، اما چون در نزديکي هم به سر مي بردند، گناهان و صفات زشت مردم مدين به آنها سرايت کرده بود و شعيب (ع) پس از أيکه مأمور هدايت مردم مدين شد). (رهبر، 1371، ص 69).
احتجاج شعيب (عليه السلام)
جهادگر اقتصادي:
* (و يا قوم اوفوا المکيال و الميزان بالقسط و لاتبخسوا الناس اشياء هم) (هود / 11/ 85) اي قوم من پيمانه و ترازو را به عدالت و قسط تمام دهيد و حقوق مردم را کم ندهيد.
* (و لا تنقصوا المکيال و الميزان) (هود /11/ 84) و پيمانه و ترازو را کم نکنيد.
* (و اوفوا الکيل و لا تکونوا من المخسرين و زنوا بالقسطاس المستقيم) (شعراء / 26/ 181)
پيمانه را تمام دهيد و از کم فروشان مباشيد و با ترازو درست بسنجيد.
* (و لا تبخسواالناس اشياء هم و لا تعثوا في الارض مفسدين)
(شعراء / 26/ 182 تا 183) و از ارزش اموال مردم مکاهيد و در زمين سر بر فساد بر مداريد خصوصيت ويژه و مهم حضرت شعيب تلاش خالصانه و جهادگرانه او در راه اصلاحات اقتصادي در جامعه و حاکميت بخشيدن تقوا در روابط و مناسبات اقتصادي و تجاري است. حضرت شعيب در جامعه اي به سر مي برد که به لحاظ قرار گرفتن در مسير کاروان هاي تجاري حجاز و شام و مناطق ديگر از رونق و شکوفائي اقتصادي بهره مند بود اما در اثر خود خواهي و تکاثر طلبي و فزون خواهي آفات ها و بلاهايي همچون کم فروشي و انواع غش در معامله گريبانگير آنها شده بود حضرت شعيب (ع) با شناخت آسيب ها و مشکلات جامعه خود را موظف به اصلاح اين امور دانست از اين رو همواره پس از دعوت به توحيد از اينگونه ناهنجاريها و تخلفات با شيوه ها و روش هاي گوناگون منع مي کرد و جامعه را که در اثر غفلت از ياد خدا و تقواي الهي به اين آفات گرفتار شده به سمت اصلاحات اقتصادي دعوت مي نمود (عباسي مقدم، 1386، ص 314)
شيوه ها و روش هاي جهادي حضرت شعيب (ع):
الف) اعلام صريح مواضع:
* (و يا قوم اعملوا علي مکانتکنم اني عامل) (هود/ 11 93)
* (ان اٌريد الا صلاح ما استطعت) (هود/ 11/ 88) من قصدي جز اصلاح تا آنجا که بتوانم ندارم و براي اين رسالت مهم هيچ اجر و پاداشي از شما نمي خواهم.
* (و ما أسألکم من اجر ان اجري الا علي رب العالمين) (شعراء / 26/ 127) با توجه به آيات قرآن لحن مطمئن، قاطع و مستقل شعيب در تمام گفتارها، خود بيانگر آن است که او هيچ وابستگي و نياز مادي و دنيوي و ترس و واهمه اي از مخاطبان خود نداشته است و براي همين با صراحت تمام و استواري بي مانند به ابلاغ مواضع اصلاحي خود پرداخته است.
ب) مبارزه علمي و عملي با فساد اقتصادي در جامعه
- نهي از راه زني (و لا تقعد و ابکل صراط توعدون) (اعراف / 7/ 86)
- نهي از تقلب و غش در معامله (و لا تبخسوا الناس اشياء هم) (هود / 11/ 84)
- نهي از فساد انگيزي (و لا
تعثوا في الارض مفسدين) (هود / 11/ 85)
- نهي از ادا نکردن حق پيمانه و ترازو (و لا تنقصوا المکيال و الميزان) (هود / 11/ 84)
- نهي از زيان رساندن به ديگران (و لا تکونوا من المخسرين) (شعراء / 26/ 181)
- نهي از فساد پس از اصلاح (و لا تفسدوا في الارض بعد اصلاحها) (اعراف / 7/ 85)
البته مبارزه عملي و علمي حضرت شعيب (ع) صرفاً داراي جنبه سلبي نبوده بلکه ايشان مبتکر ترازو و دستاس بوده و راه صحيح مبادله کالا و پول را به مردم آموزش مي داده است و با هدف اصلاحات اقتصادي و ايجاد رونق و شکوفائي اقتصادي به ارائه دستورات الهي مي پرداخته است.
ج) زنده نگاه داشتن گفتمان اصلاحات اقتصادي:
د) ابراز عملي ايده هاي نو در اشتغال آفريني و ازدواج آسان:
نتيجه:
1- قرآن مجيد، ترجمه محمد مهدي فولادوند، 1373، نشر دارالقرآن کريم.
2- قرآن مجيد، ترجمه مکارم شيرازي.
3- ابن کثير، عبدالله، قصص الانبياء، ج 2، بيروت.
4- تاج لنگرودي، محمد مهدي، اخلاق انبياء از آدم تا خاتم، تهران، 1370.
5- خزائلي، محمد، اعلام القرآن، تهران، امير کبير، 1371.
6- دخيل، محمد علي محمد، قصص القرآن الکريم، بيروت، دارالمرتضي ، 1404.
7- رهبر، محمد تقي، پژوهشي در تبليغ، تهران، چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، 1371.
8- طباطبائي، سيد محمد حسين، الميزان في التفسير القرآن، تهران، دارالکتاب الاسلاميه، 1363.
9- عباسي مقدم، مصطفي اسوه هاي قرآني و شيوه هاي تبليغي آنان، دفتر تبليغات اسلامي، 1386.
10- مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار الجامعه لدرراخبار الائمه الاطهار، بيروت، دارالاحياء.
11- هاشمي، اکبر، تفسير راهنما، قم، مرکز فرهنگ و معارف قرآن کريم، 1380.
پي نوشت ها :
1- قرآن پژوه و استاد راهنماي سطوح حوزه.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}